Festiwal rozpoczął się mszą świętą. Po liturgii nastąpiła część artystyczna, podczas której zaprezentowały się 4 grupy dziecięce i młodzieżowe, 20 kół gospodyń wiejskich oraz 4 zespoły śpiewacze. Różnorodność występujących grup pokazała żywotność tradycji śpiewaczych przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
Uroczystość zakończyła się Apelem Jasnogórskim, po którym nastąpiło uroczyste wręczenie nagród. Zastępca burmistrza Jan Zięba osobiście przekazał nagrody na ręce przewodniczących Kół Gospodyń Wiejskich, doceniając ich zaangażowanie w kultywowanie lokalnych tradycji.
Całość wydarzenia poprowadził Dariusz Kołodziejczyk oraz Wiesław Sołtysiak, którzy nadali festiwalowi odpowiednią oprawę.
XXII Festiwal Pieśni i Poezji Maryjnej został zorganizowany przez Urząd Miejski w Opocznie, Parafię pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Mroczkowie Gościnnym oraz Radę Rycerzy Kolumba nr 15195 im. Św. Jakuba w Opocznie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Burmistrz Miasta Opoczna Michał Konecki.
Współpraca różnych instytucji - samorządowych, kościelnych i organizacji społecznych - pokazuje, jak ważne jest wspólne działanie na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu.
Festiwal Pieśni i Poezji Maryjnej organizowany jest nieprzerwanie od 2002 roku, zawsze w maju - miesiącu szczególnie poświęconym czci Matki Boskiej. W ludowej obrzędowości rodzinnej postać Najświętszej Maryi Panny zajmuje szczególne miejsce. Maryja nieodłącznie towarzyszy życiu człowieka i pomaga mu w codziennej pracy, będąc obecną w pieśniach i modlitwach.
Podczas festiwalu śpiewane są najpopularniejsze tradycyjne pieśni maryjne, które od wieków stanowią ważny element polskiej kultury religijnej. W wydarzeniu biorą udział dzieci, młodzież i zespoły kół gospodyń wiejskich, co zapewnia przekazywanie tradycji między pokoleniami.
Tradycyjne majowe święto cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców, co pokazuje, że w dobie globalizacji ludzie nadal cenią sobie możliwość uczestniczenia w wydarzeniach łączących wymiar kulturowy z duchowym. Festiwal stanowi doskonały przykład tego, jak można w sposób naturalny i autentyczny kultywować lokalne tradycje, angażując w to różne grupy wiekowe i społeczne.