Aktualności

System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP)

Opublikowano dn. 10.05.2022
Autor: Mateusz Grodzicki


Czym jest SMUP? To rozbudowana baza danych o usługach publicznych świadczonych przez gminy i powiaty. System – za pomocą wskaźników – umożliwia monitorowanie sposobu działania JST w dziewięciu obszarach, wśród których są np. edukacja, ochrona środowiska, gospodarowanie nieruchomościami, lokalna polityka społeczna. SMUP pozwala również na uzyskanie holistycznego obrazu JST, co może pozwalać na podejmowanie dobrych, strategicznych decyzji zarządczych.

Wszystkie dane do naliczania wskaźników pochodzą z oficjalnych źródeł, które dostarczają same JST uzupełniając sprawozdania statystyczne oraz baz danych pozostających w gestii ministerstw i urzędów centralnych (takich jak: sprawozdania budżetowe, System Informacji Oświatowej, itp.).

SMUP służy do monitorowania usług, czyli działań samorządu na rzecz społeczności lokalnej. Każda usługa jest dokładnie opisana tak, by użytkownik systemu wiedział co dokładnie jest przedmiotem badania, oraz monitorowana w czterech wymiarach: ilość, jakość, dostępność i efektywność.

W systemie prezentowane są wskaźniki przygotowane w oparciu o jednakowe, niezwykle precyzyjne algorytmy. Nie są to surowe dane dostarczane przez statystykę publiczną. Dzięki temu system jest doskonałym narzędziem do śledzenia zmian w sposobie świadczenia usług oraz porównywania się samorządów między sobą. To drugie działanie wspierane jest automatycznymi mechanizmami grup porównawczych oraz ukazywaniem wartości wskaźników na tle sąsiadów.

System dostępny jest pod adresem SMUP.GOV.PL. Posiada dwa interfejsy: podstawowy – do szybkiej analizy danych o wybranej gminie lub powiecie oraz zaawansowany – przygotowany dla osób pragnących samodzielnie dokonywać bardziej złożonych zestawień i porównań. W pierwszym z interfejsów położono nacisk na intuicyjność i, co ważne, gotowość do uruchamiania na urządzeniach mobilnych, drugi jest rozbudowanym narzędziem analitycznym pozwalającym tworzyć tabele, wykresy, a także mapy.

SMUP powstaje w ramach projektu strategicznego finansowanego z POWER. Tworzony jest w partnerstwie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Główny Urząd Statystyczny, Związek Miast Polskich oraz Związek Powiatów Polskich. Tak szerokie partnerstwo zapewnia dostęp do różnych perspektyw spojrzenia na dane, co w konsekwencji przekłada się na wysoką jakość i użyteczność wskaźników.

Pomimo faktu, że SMUP już dziś zawiera szeroki zestaw informacji dotyczących samorządowych usług publicznych, nie ustają prace nad jego rozwojem. W ciągu najbliższych 18 miesięcy planowane jest dalsze systematyczne uzupełnianie systemu o kolejne wskaźniki.

Obecnie organizatorzy zapraszają do udziału w szkoleniach upowszechniających SMUP. Udział w nich pozwoli pracownikom samorządowym lepiej wykorzystywać nowy portal. Zarówno do przygotowania raportów o stanie gminy czy powiatu, jak i dokonywania analizy skuteczności dostarczania własnych usług, a także do dyskusji z radnymi i mieszkańcami – w oparciu o fakty, a nie opinie.

Szkolenia, które obecnie są realizowane, skierowano do przedstawicieli JST i zorganizowano w dwóch alternatywnych formach: 4-godzinne spotkania online oraz stacjonarne w formule grup wymiany doświadczeń (GWD) w wymiarze 3x2 dni. Wszystkie szkolenia odbywają się w grupach tematycznych: osobno dla osób zarządzających strategicznie JST, a osobno dla tych zajmujących się, np.: edukacją, ochroną środowiska, gospodarką komunalną, podatkami i opłatami lokalnymi, gospodarowaniem nieruchomościami czy też kulturą i rekreacją.

W ramach spotkań online prezentowane są możliwości systemu oraz sposoby wykorzystania dostępnych w SMUP danych. Z kolei spotkania stacjonarne prowadzą uczestników przez proces analizowania danych od początku aż do wyciągania wypływających z nich wniosków zarządczych. W czasie spotkań GWD przewidziany jest czas na dzielenie się uczestników doświadczeniami również w innych, bieżących sprawach, a także poznanie i nawiązanie kontaktów.

Zgłoszenia na szkolenia oraz szczegółowe informacje o nich dostępne są na stronie służącej do rejestracji na szkolenia: SMUP.jst.org.pl lub po naciśnięciu przycisku „SZKOLENIA DLA JST” na głównej stronie SMUP.gov.pl.

 

 

 

Public Service Monitoring System (SMUP)

 

What is SMUP? It is an extensive database of public services provided by municipalities and poviats. The system – using indicators – makes it possible to monitor the way in which local government units operate in nine areas, including education, environmental protection, real estate management, local social policy. SMUP also allows you to obtain a holistic image of local government units, which can allow you to make good, strategic management decisions.

All data for calculating indicators come from official sources, which are provided by the local government units themselves, supplementing statistical reports and databases under the responsibility of ministries and central offices (such as: budget reports, Educational Information System, etc.).

SMUP is used to monitor services, i.e. the activities of the local government for the benefit of the local community. Each service is accurately described so that the system user knows what exactly is the subject of the study, and monitored in four dimensions: quantity, quality, availability and efficiency.

The system presents indicators prepared on the basis of the same, extremely precise algorithms. These are not raw data provided by official statistics. Thanks to this, the system is an excellent tool for tracking changes in the way services are provided and comparing local governments with each other. The latter action is supported by automatic mechanisms of comparison groups and showing the values of indicators against the background of neighbors.

The system is available at SMUP.GOV.PL. It has two interfaces: basic – for quick analysis of data about a selected municipality or district and advanced – prepared for people who want to independently make more complex summaries and comparisons. The first of the interfaces puts emphasis on intuitiveness and, what is important, readiness to run on mobile devices, the second is an extensive analytical tool that allows you to create tables, charts, as well as maps.

SMUP is being developed as part of a strategic project funded by POWER. It is created in partnership by the Ministry of the Interior and Administration, the Central Statistical Office, the Association of Polish Cities and the Association of Polish Counties. Such a broad partnership provides access to different perspectives on data, which in turn translates into high quality and usability of indicators.

Despite the fact that SMUP already contains a wide set of information on local government public services, work on its development continues. Over the next 18 months, it is planned to further systematically supplement the system with further indicators.

Currently, the organizers invite you to participate in SMUP dissemination trainings.  Udział in them will allow local government employees to make better use of the new portal. Both to prepare reports on the state of the commune or county, as well as to analyze the effectiveness of providing own services, as well as to discuss with councillors and residents – based on facts, not opinions.

The trainings, which are currently being carried out, were addressed to representatives of local government units and organized in two alternative forms: 4-hour online meetings and stationary in the formula of experience exchange groups (GWD) in the amount of 3x2 days. All trainings take place in thematic groups: separately for people managing JST strategically, and separately for those dealing with, for example: education, environmental protection, municipal management, local taxes and fees, real estate management or culture and recreation.

 

SMUP data. In turn, stationary meetings guide participants through the process of analyzing data from the beginning to drawing management conclusions from them. During the GWD meetings, there is time for participants to share their experiences also in other, current matters, as well as to get to know and establish contacts.

Applications for trainings and detailed information about them are available on the website used to register for trainings: SMUP.jst.org.pl or by pressing the "TRAINING FOR LOCAL Government Units" button on the main page of the SMUP.gov.pl.

We encourage you to watch a short video promoting SMUP.

On March 25, the premiere of a longer animation film will take place, which will present the secrets of the System in detail. We invite you to the film on the Facebook profiles of the Association of Polish Cities and the Association of Polish Counties, as well as on the website of the SMUP.gov.pl and the website of the project partners.

Do not waste time and look into SMUP!

Direction #LEPSZEUSŁUGI