Dzięki projektowi „Dostępna Szkoła” w obu placówkach pojawiło się wiele nowych rozwiązań, które mają na celu ułatwienie uczniom z niepełnosprawnościami poruszanie się po szkole. Prace w Szkole Podstawowej Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Opocznie obejmowały modernizację sali gimnastycznej, wraz z zapleczem sanitarnym. Również ciągi komunikacyjne przeszły gruntowną metamorfozę. Korytarze zostały odświeżone, na podłogach pojawiła się bezpieczna nawierzchnia, a drzwi wymienione na nowe. Wykonano również na terenie szkoły miejsce parkingowe dla OzN. To wszystko, aby szkoła była miejscem nie tylko edukacji, ale i komfortu. Szkoła zyskała także wiele nowych pomieszczeń, takich jak sala doświadczenia świata, sala integracji sensorycznej, sala Tomatisa, sala do zajęć rehabilitacyjnych i sala do zajęć rewalidacyjnych oraz sale wyciszeń. To miejsca, które umożliwiają bardziej zindywidualizowane podejście do nauczania, zwłaszcza w przypadku uczniów wymagających specjalnych form wsparcia. Informatyka odgrywa obecnie ogromną rolę w edukacji, dlatego też w ramach projektu wymieniono wszystkie komputery w sali do nauczania informatyki. Dzięki temu, uczniowie mają dostęp do nowoczesnych narzędzi, które pomagają rozwijać kompetencje cyfrowe. Dopełnieniem modernizacji było odnowienie i wyposażenie pomieszczeń takich jak świetlica, gabinet pedagoga, gabinet psychologa, logopedy i biblioteka szkolna oraz stołówka szkolna. Teraz są one miejscem sprzyjającym nauce i rozwojowi uczniów, a przy każdej sali znajduje się teraz tabliczka z transkrypcją Braille`a dla osób niedowidzących. Zakupiono również pętle indukcyjne celem porozumiewania się osób niedosłyszących i głuchoniemych.
Bardzo ważnym rozwiązaniem było dostosowanie placu zabaw do potrzeb osób posiadających zróżnicowane niepełnosprawności. Integracyjne place zabaw to bezpieczna i przyjazna przestrzeń zarówno dla zdrowych, jak i niepełnosprawnych dzieci. Wspólne zabawy to stworzenie optymalnych szans na rozwój. Kiedy dzieci z różnymi dysfunkcjami obserwują zabawy zdrowych rówieśników, starają się im dorównać. Nie chcą być gorsze. Z każdym kolejnym, nawet małym, osiągnięciem ruchowym dzieci nabierają pewności siebie. Są znacznie bardziej zmotywowane do podejmowania kolejnych prób. Tym samym łatwej pokonują bariery i walczą ze swoimi niedoskonałościami. Z kolei zdrowe maluchy, obserwując zmagania swoich kolegów, uczą się tolerancji i otwarcia na drugiego człowieka. Stanowią wsparcie dla osób z dysfunkcjami, w razie potrzeby im pomagają. Stworzenie takiego placu zabaw z którego dzieci z niepełnosprawnościami nie będą wykluczane było ogromnym sukcesem. Wyposażony został w specjalistyczną nawierzchnię oraz zabawki tj. huśtawka z gondolą dostosowana dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim, karuzela umożliwiająca jednoczesne korzystanie przez 2 osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, trampolina prostokątna przystosowana dla osób poruszających się na wózkach, które dzięki wyprofilowanemu wjazdowi i wyjazdowi mogą bez przeszkód dostać się na matę do skakania.
Jednym z kluczowych działań, które zostały podjęte w ramach projektu w Szkole Podstawowej Nr 1 w Opocznie im. Kornela Makuszyńskiego, jest zamontowanie podnośnika pionowego, który umożliwia uczniom z niepełnosprawnościami dostęp do wszystkich kondygnacji w budynku. To rozwiązanie, które otwiera przed nimi drzwi do pełnej edukacji i integracji z rówieśnikami. Sanitariaty w jednej z łazienek również zostały dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, co sprawia, że uczniowie czują się pewnie i komfortowo w szkolnym otoczeniu. Nie można zapominać o istotnym aspekcie projektu "Dostępna Szkoła" – dostępie do placu szkolnego i jego otoczenia. Kolejnym krokiem było przebudowanie terenu przed głównym wejściem do budynku. Istniejące stopnie zastąpiono chodnikiem o odpowiednim spadku, co ułatwia poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością. Również na zewnątrz wykonano chodnik prowadzący do nowego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych. Chodnik ma odpowiednią szerokość i jest pozbawiony barier architektonicznych został zaprojektowany tak, aby umożliwiać łatwe i bezpieczne poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością.
Projekt "Dostępna Szkoła" to nie tylko prace związane z dostępnością fizyczną, ale także wsparcie w zakresie wyposażenia szkół w nowoczesne meble, sprzęt komputerowy oraz pomoce dydaktyczne między innymi mówiki tj. tablety z programem do komunikacji alternatywnej i wspomagającej, które umożliwia dzieciom niemówiącym lub z ograniczeniami w mowie komunikowanie się z otoczeniem. Wyposażono również bibliotekę w e-czytniki i tablety oraz e-booki. Stworzono również trzy stanowiska dla dzieci z niepełnosprawnościami. To wszystko umożliwia naukę uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz tworzy przyjazne środowisko edukacyjne.
Ponadto dzięki pozyskanym środkom 40 % kadry pedagogicznej i 20 % kadry niepedagogicznej ukończyła studia podyplomowe, kursy i szkolenia. Pozyskaliśmy dużo nowych specjalistów takich jak surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagogów, logopedów, surdologopedów i rehabilitanta dziecięcego a także z edukacji uczniów ze spektrum autyzmu, resocjalizacji czy socjoterapii. Kadra szkoliła się w zakresie komunikacji AAC, z dostępności cyfrowej, metod dobrego startu, terapii ręki, z treningu umiejętności społecznych, z metody tomatisa, metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, z terapii neurotaktylnej MNRi wg Masgutowej czy tworzenie specjalistycznych diet. Te działania znacząco wzmocniły potencjał nauczycieli, umożliwiając im bardziej efektywną pracę z uczniami, zwłaszcza w obszarze kształcenia specjalnego. Dzięki temu, szkoła stała się miejscem, gdzie wsparcie i dostosowane do potrzeb każdego ucznia są priorytetem.
Najważniejszym przesłaniem Modelu jest postrzeganie dostępności jako procesu oraz holistyczne podejście do wszystkich zagadnień. W Modelu, dostępność rozumiana jest jako kompleksowy i stały proces wymagający ciągłej refleksji, monitorowania potrzeb i efektów, Jeśli działania prowadzone są zgodnie z zaleceniami dokumentu, szkoła osiąga gotowość do wdrażania rozwiązań skoncentrowanych na uniwersalnym projektowaniu w edukacji i przyjęcia ucznia niezależnie od specyfiki jego indywidualnych potrzeb.
Dostępna szkoła to szkoła, w której każde dziecko może w pełni rozwinąć swój potencjał. To miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic mogą uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb.
Dostępna Szkoła nie działa w próżni – wdrożone praktyki służą całej społeczności, która bezpośrednio i pośrednio korzysta z wypracowanych rozwiązań, wpływając tym samym na tworzenie bardziej przyjaznego, włączającego i świadomego potrzeby zwiększania dostępności społeczeństwa.
Wykonawcą inwestycji był Zakład Gospodarki Mieszkaniowej sp. z o.o. w Opocznie.
Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa IV: Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.1 Innowacje społeczne.
źródło: Szkoła Podstawowa nr 2 w Opocznie