Aktualności

Opoczyńska 1 i 2 przygotowane na 6 do edukacji bez barier - projekt "Dostępna Szkoła"

Opublikowano dn. 09.11.2023
Autor: UM Opoczno


W Szkole Podstawowej Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Opocznie oraz Szkole Podstawowej Nr 1 w Opocznie im. Kornela Makuszyńskiego został zrealizowany projekt "Dostępna Szkoła". W miniony wtorek, zastępca burmistrza Andrzej Kacprzak wraz z Dorotą Skwierczyńską-Madej dyrektor Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego UM oraz Marcinem Jędrasikiem prezesem ZGM odwiedzili Szkołę nr 2, aby obejrzeć efekty prac i dokonanych zmiany w ramach projektu. Celem projektu było wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły oraz procedur. Dzięki staraniom dyrektora Jacka Stępnia i Małgorzaty Mlonki ze Szkoły Podstawowej Nr 2 do programu przystąpiły dwie opoczyńskie placówki w ramach projektu pn. "Opoczyńska 1 i 2 przygotowane na 6 do edukacji bez barier”. Szkoły otrzymały znaczące wsparcie finansowe w kwocie 1 999 674,74 złotych w ramach projekty i ok. 1 mln zł dofinansowała Gmina Opoczno.To środki, które przekładają się na realne zmiany w życiu szkoły.

Dzięki projektowi „Dostępna Szkoła” w obu placówkach pojawiło się wiele nowych rozwiązań, które mają na celu ułatwienie uczniom z niepełnosprawnościami poruszanie się po szkole. Prace w Szkole Podstawowej Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego  w Opocznie obejmowały modernizację sali gimnastycznej, wraz z zapleczem sanitarnym. Również ciągi komunikacyjne przeszły gruntowną metamorfozę. Korytarze zostały odświeżone, na podłogach pojawiła się bezpieczna nawierzchnia, a drzwi wymienione na nowe. Wykonano również na terenie szkoły miejsce parkingowe dla OzN. To wszystko, aby szkoła była miejscem nie tylko edukacji, ale i komfortu. Szkoła zyskała także wiele nowych pomieszczeń, takich jak sala doświadczenia świata, sala integracji sensorycznej, sala Tomatisa, sala do zajęć rehabilitacyjnych i sala do zajęć rewalidacyjnych oraz sale wyciszeń. To miejsca, które umożliwiają bardziej zindywidualizowane podejście do nauczania, zwłaszcza w przypadku uczniów wymagających specjalnych form wsparcia. Informatyka odgrywa obecnie ogromną rolę w edukacji, dlatego też w ramach projektu wymieniono wszystkie komputery w sali do nauczania informatyki. Dzięki temu, uczniowie mają dostęp do nowoczesnych narzędzi, które pomagają rozwijać kompetencje cyfrowe. Dopełnieniem modernizacji było odnowienie i wyposażenie pomieszczeń takich jak świetlica, gabinet pedagoga, gabinet psychologa, logopedy i biblioteka szkolna oraz stołówka szkolna. Teraz są one miejscem sprzyjającym nauce i rozwojowi uczniów, a przy każdej sali znajduje się teraz tabliczka z transkrypcją Braille`a dla osób niedowidzących. Zakupiono również pętle indukcyjne celem porozumiewania się osób niedosłyszących i głuchoniemych. 

Bardzo ważnym rozwiązaniem było dostosowanie placu zabaw do potrzeb osób posiadających zróżnicowane niepełnosprawności. Integracyjne place zabaw to bezpieczna i przyjazna przestrzeń zarówno dla zdrowych, jak i niepełnosprawnych dzieci. Wspólne zabawy to stworzenie optymalnych szans na rozwój. Kiedy dzieci z różnymi dysfunkcjami obserwują zabawy zdrowych rówieśników, starają się im dorównać. Nie chcą być gorsze. Z każdym kolejnym, nawet małym, osiągnięciem ruchowym dzieci nabierają pewności siebie. Są znacznie bardziej zmotywowane do podejmowania kolejnych prób. Tym samym łatwej pokonują bariery i walczą ze swoimi niedoskonałościami. Z kolei zdrowe maluchy, obserwując zmagania swoich kolegów, uczą się tolerancji i otwarcia na drugiego człowieka. Stanowią wsparcie dla osób z dysfunkcjami, w razie potrzeby im pomagają. Stworzenie takiego placu zabaw z którego dzieci z niepełnosprawnościami nie będą wykluczane było ogromnym sukcesem. Wyposażony został w specjalistyczną nawierzchnię oraz zabawki tj. huśtawka z gondolą dostosowana dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim, karuzela umożliwiająca jednoczesne korzystanie przez 2 osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, trampolina prostokątna przystosowana dla osób poruszających się na wózkach, które dzięki wyprofilowanemu wjazdowi i wyjazdowi mogą bez przeszkód dostać się na matę do skakania.

Jednym z kluczowych działań, które zostały podjęte w ramach projektu w Szkole Podstawowej Nr 1 w Opocznie im. Kornela Makuszyńskiego, jest zamontowanie podnośnika pionowego, który umożliwia uczniom z niepełnosprawnościami dostęp do wszystkich kondygnacji  w budynku. To rozwiązanie, które otwiera przed nimi drzwi do pełnej edukacji i integracji  z rówieśnikami. Sanitariaty w jednej z łazienek również zostały dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, co sprawia, że uczniowie czują się pewnie i komfortowo w szkolnym otoczeniu. Nie można zapominać o istotnym aspekcie projektu "Dostępna Szkoła" – dostępie do placu szkolnego i jego otoczenia. Kolejnym krokiem było przebudowanie terenu przed głównym wejściem do budynku. Istniejące stopnie zastąpiono chodnikiem  o odpowiednim spadku, co ułatwia poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością. Również na zewnątrz wykonano chodnik prowadzący do nowego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych. Chodnik ma odpowiednią szerokość i jest pozbawiony barier architektonicznych został zaprojektowany tak, aby umożliwiać łatwe i bezpieczne poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością. 

Projekt "Dostępna Szkoła" to nie tylko prace związane z dostępnością fizyczną, ale także wsparcie w zakresie wyposażenia szkół w nowoczesne meble, sprzęt komputerowy oraz pomoce dydaktyczne między innymi mówiki tj. tablety z programem do komunikacji alternatywnej i wspomagającej, które umożliwia dzieciom niemówiącym lub z ograniczeniami w mowie komunikowanie się z otoczeniem. Wyposażono również bibliotekę w e-czytniki i tablety oraz e-booki. Stworzono również trzy stanowiska dla dzieci z niepełnosprawnościami. To wszystko umożliwia naukę uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz tworzy przyjazne środowisko edukacyjne.

Ponadto dzięki pozyskanym środkom 40 % kadry pedagogicznej i 20 % kadry niepedagogicznej ukończyła studia podyplomowe, kursy i szkolenia. Pozyskaliśmy dużo nowych specjalistów takich jak surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagogów, logopedów, surdologopedów i rehabilitanta dziecięcego a także z edukacji uczniów ze spektrum autyzmu, resocjalizacji czy socjoterapii. Kadra szkoliła się w zakresie komunikacji AAC, z dostępności cyfrowej, metod dobrego startu, terapii ręki, z treningu umiejętności społecznych, z metody tomatisa, metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, z terapii neurotaktylnej MNRi wg Masgutowej czy tworzenie specjalistycznych diet. Te działania znacząco wzmocniły potencjał nauczycieli, umożliwiając im bardziej efektywną pracę z uczniami, zwłaszcza   w obszarze kształcenia specjalnego. Dzięki temu, szkoła stała się miejscem, gdzie wsparcie i dostosowane do potrzeb każdego ucznia są priorytetem. 

Najważniejszym przesłaniem Modelu jest postrzeganie dostępności jako procesu oraz holistyczne podejście do wszystkich zagadnień. W Modelu, dostępność rozumiana jest jako kompleksowy i stały proces wymagający ciągłej refleksji, monitorowania potrzeb i efektów, Jeśli działania prowadzone są zgodnie z zaleceniami dokumentu, szkoła osiąga gotowość do wdrażania rozwiązań skoncentrowanych na uniwersalnym projektowaniu w edukacji i przyjęcia ucznia niezależnie od specyfiki jego indywidualnych potrzeb.

Dostępna szkoła to szkoła, w której każde dziecko może w pełni rozwinąć swój potencjał. To miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic mogą uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb.

Dostępna Szkoła nie działa w próżni – wdrożone praktyki służą całej społeczności, która bezpośrednio i pośrednio korzysta z wypracowanych rozwiązań, wpływając tym samym na tworzenie bardziej przyjaznego, włączającego i świadomego potrzeby zwiększania dostępności społeczeństwa.

Wykonawcą inwestycji był Zakład Gospodarki Mieszkaniowej sp. z o.o. w Opocznie.

 

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa IV: Innowacje społeczne     i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.1 Innowacje społeczne.

 

źródło: Szkoła Podstawowa nr 2 w Opocznie

Liczba wyświetleń: 1456

Powrót
E-Urząd

E-URZĄD

E-URZĄD

WIDZĘ / CZUJĘ / REAGUJĘ

Tło

Ikona

BUDŻET OBYWATELSKI

Tło

Ikona

PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tło

Ikona

JAKOŚĆ POWIETRZA

Tło

Ikona

STRAŻ MIEJSKA

tlo

ikona

BIBLIOTEKA

Biblioteka

Biblioteka

MIEJSKI DOM KULTURY

MIEJSKI DOM KULTURY

MIEJSKI DOM KULTURY

MUZEUM

MUZEUM

MUZEUM

KRYTA PŁYWALNIA

KRYTA PŁYWALNIA

KRYTA PŁYWALNIA

Facebook płytka ceramiczna

Festiwal Płytki Ceramicznej

Facebook Gmina

Gmina Opoczno

youtube

Odwiedź nas na youtube

Opoczno Stolicą Oberka

ikona FB

Opoczno 2.0