Straż Miejska Aktualności

Jak Straż Miejska w Opocznie pomagała mieszkańcom w 2021 roku ?

Opublikowano dn. 10.02.2022
Autor: OPOCZNO


Przede wszystkim jej funkcjonariusze reagują w miarę swoich możliwości na zgłoszenia do służby dyżurnej. Każde z ponad dwóch tysięcy zgłoszeń, informacji, interwencji patroli, interwencji monitoringu miejskiego czy też kontroli w 2021 roku było w istocie prośbą o pomoc w takiej czy innej sprawie, czy też rozwiązującą bardzo ważne problemy społeczne. Czasem jest to sprawa życia lub zdrowia, innym razem – prozaiczna o bardzo lokalnym charakterze. Trudno też wyobrazić sobie sytuację, aby strażnik miejski nie zareagował lub nie zainteresował się osobą, która w widoczny sposób wymagała pomocy z uwagi na wiek, stan zdrowia czy okoliczności, w jakich się znalazła. Codzienna obecność funkcjonariuszy na ulicach i ich prewencyjne oddziaływanie jest bardzo dobrze postrzegane przez mieszkańców i z pewnością zwiększa poczucie bezpieczeństwa wśród mieszkańców naszej gminy.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Do zdań tych należy m.in. ochrona przeciwpożarowa, obrona cywilna, zarządzanie kryzysowe i ochrona ludności. Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej ochrona ta polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. Chodzi o: zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia, zapewnienie sił i środków do zwalczania np. pożaru czy klęski żywiołowej, prowadzenie działań ratowniczych.

Rada Miejska w Opocznie uchwałą nr XX/207/04 z dnia 26 października 2004 r. nadała Regulamin Straży Miejskiej w Opocznie. Zarządzeniem nr 29 z dnia 25 lutego 2020 r. Burmistrz Opoczna dokonał zmian w Regulaminie Straży Miejskiej. W struktury Straży Miejskiej został włączony dział Ochrony Ludności, Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Przeciwpożarowej, a także uruchomiony został Monitoring Wizyjny Miasta. Regulamin określa strukturę organizacyjną i organizację pracy. Regulamin zobowiązuje Komendanta do przedstawiania Burmistrzowi pisemnych miesięcznych, półrocznych i rocznych sprawozdań z działalności straży. W ramach organizacji pracy określono sposób wykonywania obowiązków przez strażników.

W Straży Miejskiej w 2021 r. pracowało 7 strażników plus Komendant, dodatkowo było zatrudnionych 6 pracowników cywilnych do zadań związanych z Ochroną Ludności, Zarządzaniem Kryzysowym i obsługą Monitoringu Wizyjnego Miasta. Strażnicy pełnią służbę w systemie dwuzmianowym, tj. w godzinach 6-14 i 14-22 w patrolach pieszych i zmotoryzowanych. W zależności od potrzeb, pełniona jest służba w innych godzinach, jak również w dni wolne od pracy i święta. Dyslokacja patroli była uzależniona od bieżących potrzeb, biorąc pod uwagę zgłoszenia mieszkańców, funkcjonowanie targowisk, zabezpieczenie imprez i współdziałanie z Policją.

Przez cały rok 2021 Straż Miejska była decyzją Wojewody Łódzkiego w dyspozycji Komendanta Powiatowego Policji co do zadań i dyslokacji patroli. Straż Miejska w Opocznie posiada na wyposażeniu samochód specjalny Ford Transit.

 

1. Ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych.

W roku 2021 odnotowano 603 zgłoszenia od mieszkańców miasta i gminy Opoczno dot. interwencji w różnych sprawach.

Realizując zadania ochrony spokoju i porządku w miejscach publicznych, strażnicy miejscy odbyli 486 służb patrolowych w dyspozycji policji co do zakresu działań i dyslokacji patroli. W trakcie tych służb ujawnili ogółem 484 przypadki naruszeń porządku prawnego. Wobec 471 sprawców naruszeń zastosowano pouczenie, jako odpowiedni środek do wdrożenia sprawcy do poszanowania prawa. Na 13 sprawców wykroczeń nałożono grzywny w postępowaniu mandatowym na kwotę 1020 zł.

W związku z wprowadzeniem stanu epidemii w dniu 20.03.2020 roku, Straż Miejska podjęła działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom naszej gminy przed skutkami Covid-19. Wprowadzone obostrzenia, zakazy i nakazy dla obywateli naszego kraju, należały do głównych zadań w realizacji Straży Miejskiej. Od dnia 02.04.2020 roku poleceniem Wojewody Łódzkiego Straż Miejska w Opocznie została podporządkowana co do realizacji zadań i dyslokacji służb pod właściwego terytorialnie Komendanta Policji. Służby strażników rozpoczynały i kończyły się odprawą w Komendzie Powiatowej Policji, służby odbywały się zarówno wspólnie z funkcjonariuszami KPP jak również samodzielnie po wskazaniu zadań przez policję.

W związku z działaniami podejmowanymi w celu przeciwdziałania wystąpieniu pandemii koronawirusa Straż Miejska wykonała w okresie od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku 486 służb patrolowych w dyspozycji policji co do zakresu działań i dyslokacji patroli. Podczas patroli przejechano samochodem służbowym 18346 km, podjęto 936 interwencji dot. Covid-19, egzekwowano zakazy, nakazy i obostrzenia wynikające z wprowadzenia stanu epidemii, sprawdzano sklepy, galerie i inne miejsca przebywania osób, wydawano w siedzibie Straży Miejskiej maski ochronne dla mieszkańców gminy. Nałożono 6 mandatów karnych, pouczono 72 osoby, za nieprzestrzeganie wymogów sanitarnych związanych z Covid-19. Przewieziono 17 osób starszych do punktów szczepień na wykonanie szczepienia.

2. Poprawa stanu czystości i porządku na terenie miasta i gminy. 

Realizacja uchwały nr XIX/208/2020 Rady Miejskiej w Opocznie z dnia 29.04.2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opoczno oraz ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2021 r. poz.888) jest przedmiotem codziennych służb, podobnie jak wcześniej omawiana ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych.

W związku z powyższym dokonano kontroli nieruchomości i placówek handlowych, w których uchybienia były usuwane na bieżąco. Kontrole są i będą prowadzone nadal.

Prowadzone są także kontrole w zakresie zakazu spalania odpadów. W roku 2021 na terenie gminy Opoczno przeprowadzono 23 takie kontrole, zastosowano 7 pouczeń, ponadto podjęto 26 interwencji dot. spalania odpadów na powierzchni ziemi tj. wypalanie traw, spalanie odpadów w ogniskach. W tym przypadku nałożono 2 mandaty karne na sumę 400 zł, pouczono 12 osób.

Skontrolowano 383 posesje, w tym 268 posesji zamieszkałych, 115 posesji niezamieszkałych (sklepy, bary). Kontrole były przeprowadzane wspólnie z pracownikami Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego jak również samodzielnie. Podczas kontroli zastosowano 84 pouczenia.

3. Ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.

W czasie codziennych służb strażnicy zwracali uwagę na stan oznakowania ulic, stan dróg i chodników, znaków drogowych i oświetlenia ulicznego. W razie stwierdzenia nieprawidłowości podejmowano interwencje oraz informowano odpowiednie służby i instytucje. Przekazywane informacje dotyczyły:

-stanu dróg, chodników, znaków drogowych – 45,

-stanu oświetlenia – 10,

-awarii sieci – 4,

-zanieczyszczania miejsc publicznych – 33,

-usunięcia zabitych zwierząt – 13,

-bezdomnych zwierząt – 30,

-bezdomnych osób – 147,

-odwiezienia do miejsca zamieszkania – 10,

-przekazano – 52 pakiety nagrań z systemu monitoringu wizyjnego miasta dot. popełnionych wykroczeń i przestępstw do policji, prokuratury, sądu.

W 2021 r. podjęto interwencje dot. zgłoszeń od mieszkańców miasta i gminy Opoczno:

-zakłócanie porządku – 45,

-zagrożenie w ruchu drogowym – 93,

-ochrona środowiska i gospodarki odpadami -97,

-zagrożenie zdrowia i życia – 17,

-awarie techniczne – 62,

-pożary, katastrofy – 4,

-zwierzęta – 87,

-inne (m.in. Covid-19) – 193.

 

4. Bezpieczeństwo i porządek na drogach.

W zakresie poprawy bezpieczeństwa i porządku w komunikacji, egzekwowano zakaz parkowania samochodów w miejscach objętych tym zakazem i na zieleni – trawnikach. Wykroczenia te stanowią coraz liczniejszą grupę ujawnianych wykroczeń. Przyczyną tego jest nieprzestrzeganie przez kierowców prawa o ruchu drogowym i zbyt mała ilość miejsc parkingowych w stosunku do wzrostu liczby pojazdów. Szczególnie nietrafione lokalizacje w tym zakresie mają instytucje finansowe i niektóre placówki handlowe. Również niektórzy kierowcy chcą wjechać do sklepu lub instytucji. Pouczonych zostało 102  kierowców, nałożono 4 mandaty karne .

W omawianym okresie przeprowadzona została akcja, „znicz” oraz „bezpieczna droga do szkoły” wspólnie z funkcjonariuszami KPP w Opocznie.

5. Przestrzeganie  przepisów prawa miejscowego.

Aktem prawa miejscowego nakładającym obowiązki na Straż Miejską jest uchwała Nr XIX/208/2020 Rady Miejskiej w Opocznie z dnia 29.04.2020r. w sprawie obowiązków osób utrzymujących psy w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych na terenie miasta i gminy Opoczno. Interwencje podejmowane są w stosunku do opiekunów psów. Za nieprzestrzeganie wyżej wymienionych przepisów strażnicy, pouczyli 33 właścicieli, ukarano mandatem karnym 1 właściciela.

6. Przeciwdziałanie w zakresie negatywnych zachowań młodzieży.

W czasie roku szkolnego, strażnicy patrolują okolice szkół, dbają o bezpieczeństwo uczniów oraz porządek na terenach przyległych do szkół. W omawianym okresie prowadzono akcję mającą na celu ograniczenie przypadków palenia papierosów, przemocy, wymuszania pieniędzy i rozprowadzania środków odurzających.

Podczas patrolowania osiedli mieszkaniowych zwracana jest uwaga przede wszystkim na klatki schodowe, piwnice i place zabaw. Szczególnym patrolowaniem objęto przystanki autobusowe i rejon dworca PKP i PKS, gdy młodzież wraca – odjeżdża do domów. Na prośbę dyrektorów szkół szczególną uwagą objęte są tereny wokół szkól średnich w Opocznie.

7. Problematyka bezdomności.

W omawianym okresie przeprowadzono 147 kontroli miejsc przebywania osób bezdomnych wspólnie MGOPS. Dane o osobach bezdomnych przekazywano do Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Na prośbę kierownictwa ośrodka, odwożono te osoby do ośrodka w Stąporkowie. W roku 2021 odwieziono 2 osoby.

8. Przeciwdziałanie w spożywaniu alkoholu w miejscach publicznych.

Realizując zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podejmowano wiele interwencji w stosunku do osób pijących alkohol w miejscach publicznych - pouczono 40 osób.

16 razy udzielono asysty członkom Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podczas kontroli punktów sprzedaży alkoholu.

Doprowadzano osoby nietrzeźwe do miejsca zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dawały powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdowały się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażających życiu i zdrowiu innych osób. W roku 2021 odwieziono do miejsca zamieszkania 10 osób, będących pod wpływem alkoholu, a ich stan stwarzał zagrożenie dla życia lub zdrowia.

9. Współpraca z wydziałami Urzędu Miejskiego, instytucjami i organizacjami społecznymi.

Współpraca z tymi podmiotami polegała na udzielaniu asysty lub prowadzeniu wspólnych kontroli jak również przekazywania informacji o nieprawidłowościach zauważonych podczas patroli a będących w kompetencjach innych instytucji i tak:

-  z Wydziałami Urzędu Miejskiego – 110,

-  z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej – 147,

-  z Weterynarią - 3,

-  z Policją –486 ,

-  z SANEPID – 3,

-  z MKRPA – 16,

-  z Państwową Strażą Pożarną  – 4.

Dla potrzeb Urzędu Miejskiego i jednostek podległych konwojowano 244 razy wartości pieniężne i dokumenty.

10. Działalność informacyjna.

W omawianym okresie prowadzono działania informacyjne skierowane do właścicieli posesji mające na celu umieszczenie numerów porządkowych posesji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Także wśród właścicieli zwierząt domowych w ciągu całego roku rozpropagowywano na terenie miasta i gminy informacje o ciążących na nich obowiązkach wynikających z przepisów ustawy o ochronie zwierząt i regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opoczno.

W celu przekazywania bieżących i ważnych informacji dla mieszkańców na stronie internetowej gminy Opoczno stworzono podstronę STRAŻ MIEJSKA (http://www.opoczno.pl/straz-miejska/), na której prezentowane są informacje o działalności straży miejskiej, a także informacje dotyczące spraw ważnych dla naszego społeczeństwa. Na bieżąco realizowana jest współpraca z Tygodnikiem Opoczyńskim TOP gdzie publikujemy cotygodniowe informacje prewencyjne dla mieszkańców, a także informacje „Okiem kamery” z interwencji Monitoringu Wizyjnego Miasta.

11. Zarządzanie kryzysowe

1)Realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej:

-prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem rejestracji,

-przygotowanie rejestru kobiet i mężczyzn w celu przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej,

-rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawach wynikających z w/w ustawy,

-naliczanie rekompensat osobom powołanym na szkolenia  i ćwiczenia żołnierzy rezerwy,

-prowadzenie spraw związanych z nakładaniem obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony.

2)Wydawanie postanowień o zastosowanie przymusu bezpośredniego w celu wykonania powszechnego obowiązku obrony lub nałożenia grzywny w celu przymuszenia.

3)Wykonywanie czynności wynikających z przepisów ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej, w tym;

-monitorowanie występujących klęsk żywiołowych występujących na terenie Gminy Opoczno  i prognozowanie rozwoju sytuacji,

-realizowanie  procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,

-opracowywanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego.

4)Prowadzenie spraw z zakresu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym, a w szczególności:

-zapewnienie współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków.

5)Aktualizacja danych punktu kontaktowego HOST NATION SUPPORT (HNS).

6)Obsługa systemu SMSAPI.

7)Utrzymanie pełnego wyposażenia magazynu przeciwpowodziowego i Obrony Cywilnej.

8)Zapewnienie procesu kierowania działaniami związanymi  z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy.

9)Realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej.

10)zapewnienie funkcjonowania Radiowej Sieci Zarządzania Wojewody Łódzkiego oraz przygotowanie i zapewnienie działania Systemu Wykrywania i Alarmowania (SWA) oraz przygotowanie Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach.

11)  Planowanie, koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad zapewnieniem ochrony dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia.

12)Koordynowanie, opracowanie i aktualizacja dokumentacji dotyczącej:

-operacyjnego funkcjonowania gminy Opoczno w warunkach kryzysu i wojny.

-organizacja Urzędu Miejskiego na czas wojny.

-organizowania i funkcjonowania stałego dyżuru.

-stanowisk kierowania.

-pozamilitarnych przygotowań obronnych.

13)Opracowanie projektów aktów normatywno–prawnych regulujących problematykę obronności, ochrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.

14)Współpraca z Powiatowym Inspektorem Weterynarii i Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w zakresie zagrożeń.

15)Organizowanie doręczenia kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny – Akcja kurierska.

16)Planowanie przygotowania oraz wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa  i zastępczych miejsc szpitalnych.

17)Wykonywanie czynności wynikających z przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Ochronie Przeciwpożarowej:

-nadzór i koordynacja działalności jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie gminy,

-planowanie i gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na utrzymanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych,

-wydawanie i rozliczanie miesięcznych kart drogowych strażackich samochodów bojowych i kart sprzętu silnikowego dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.

18)Wydawanie decyzji na imprezy masowe.

19)Wydawanie decyzji o zakazie zgromadzenia publicznego lub o rozwiązaniu zgromadzenia publicznego.

20)Realizacja zadań wynikających z Rozporządzenia rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.

W 2021 roku do realizowanego w naszym wydziale zadania kwalifikacji wojskowej przystąpiło 175 mężczyzn z rocznika 2002, 12 mężczyzn z roczników starszych oraz wskazanych przez Wojskową Komendę Uzupełnień w Tomaszowie Mazowieckim, a także 6 kobiet wskazanych przez Wojskową Komendę Uzupełnień w Tomaszowie Mazowieckim. Wszystkie te zadania zrealizowane zostały w ramach obsługi Komisji Wojskowej na terenie gminy Opoczno.

12. Stworzenie nowej sieci punktów monitoringu (wytypowane na podstawie mapy zagrożeń i wiedzy operacyjnej) oraz weryfikacja istniejących to główny cel do realizacji w roku bieżącym.

Monitoring wizyjny miasta Opoczna stanowi jeden z elementów systemu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia na terenie naszego miasta. Stanowi cenne źródło informacji o zdarzeniach wymagających interwencji służb i instytucji odpowiedzialnych za nasze bezpieczeństwo. W 2021 roku realizowaliśmy proces modernizacji systemu monitoringu i w pełni profesjonalnego zarządzania przez Straż Miejską. W sprawnie działającym systemie bezpieczeństwa i ochrony porządku na określonym terenie, zarejestrowany przez kamery obraz inicjuje działania interwencyjne policji, straży miejskiej, pogotowia ratunkowego lub straży pożarnej. Realizujemy go w różnoraki sposób.

Pasywny monitoring wizyjny - obraz przeglądany po zdarzeniu służyć może głównie jako dowód w postępowaniach prowadzonych przez policję, prokuraturę i sąd.

Aktywny monitoring wizyjny- obraz z kamer nadzorowany jest i analizowany na bieżąco przez obserwatora, który w chwili momencie ujawnienia zagrożenia lub zdarzenia niepożądanego powiadamiania służby interwencyjne i wspomaga ich działania dostarczając aktualnych informacji o rozwoju sytuacji.

W roku 2021 odnotowaliśmy łącznie 933 zdarzenia zauważone przez obsługę monitoringu lub na bieżąco zgłoszone przez mieszkańców do operatorów systemu.

System Monitoringu Miejskiego na terenie miasta Opoczna funkcjonuje od 2009 r. Sukcesywnie system ten był rozbudowywany i obecnie w pracuje w nim 125 kamer (68 na koniec 2020 r.). W minionym roku System Monitoringu Miejskiego wzbogacił się o następujące lokalizacje:

  1. Targowisko miejskie przy ul. Piotrkowskiej 66,
  2. Targowisko miejskie przy al. Sportowej,
  3. Stadion MKS Ceramika Opoczno,
  4. Ciąg ul. Wałowej do przejazdu kolejowego,
  5. Park miejski przy ul. Św. Marka,
  6. Cmentarz parafialny przy ul. Moniuszki,
  7. Cmentarz komunalny przy ul. Granicznej (ciąg ul. Granicznej),
  8. Cmentarz komunalny przy ul. Rolnej.

Oprócz tego, rozbudowano i zmodernizowano następujące lokalizacje:

  1. Rondo im. Żołnierzy Wyklętych,
  2. Rondo im. ks. Jana Wojtana,
  3. Miejski Dom Kultury w Opocznie,
  4. Muzeum Regionalne w Opocznie,
  5. Okolice Placu Strażackiego (ul. Zjazdowa, ul. Szpitalna i ul. Janasa),
  6. Urząd Miejski w Opocznie
  7. Straż Miejska w Opocznie (zakup dwóch monitorów 65”, dzięki czemu operatorzy są w stanie obserwować większą ilość kamer w tym samym czasie).

Transmisja sygnału odbywa się częściowo drogą radiową oraz po wydzierżawionych włóknach światłowodowych. Obraz z kamer przekazywany jest do Straży Miejskiej w Opocznie. Czas przechowywania zapisu materiału z monitoringu Miejskiego to 30 dni. Dwie kamery z monitoringu Miejskiego są udostępnione w Internecie w formie online. Aktualny wykaz lokalizacji kamer dostępny jest na stronie internetowej Gminy Opoczno w zakładce Straż Miejska.

Wśród planów na 2022 r. należy wymienić:

  1. Wymiana oprogramowania do zarządzania wideo (VMS), na system, który pozwoli na sprawniejszą obsługę większej ilości kamer, oraz wdrożenie takich funkcjonalności jak rozpoznawanie tablic rejestracyjnych pojazdów,
  2. Zakup macierzy w celu zwiększenia pojemności dyskowej serwera,
  3. Rozbudowa systemu o kolejne lokalizacje zgłaszane na bieżąco przez mieszkańców lub wytypowane na podstawie istniejącego zagrożenia na danym terenie.

13. Rozwój systemu ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa mieszkańców gminy Opoczno.

Problem bezpieczeństwa publicznego stanowi jeden z najpilniejszych do rozwiązania problemów sygnalizowanych przez mieszkańców. Bezpieczeństwo to system zorganizowanych i skoordynowanych działań oraz przedsięwzięć podmiotów ochrony prawnej, zapewniający społeczeństwu rozwój bez stresów i obaw spowodowanych postępującym zagrożeniem ciągłą eskalacją przestępczości czy tez zagrożeń cywilizacyjnych. Wobec powszechności występowania różnego rodzaju zagrożeń niezbędne jest wspierania działań służb Policji i Straży Miejskiej oraz włączanie się Gminy w przedsięwzięcia o charakterze prewencyjnym a także aktywizowanie mieszkańców do działań na rzecz poprawy własnego bezpieczeństwa. Jednym z zadań jest wspieranie organizacji pozarządowych i inicjatyw społecznych służących podejmowaniu przedsięwzięć zapobiegawczych, realizacji projektów prewencyjnych i tworzeniu partnerskiej współpracy na rzecz bezpieczeństwa. Postulowane jest zwiększenie efektywności działań Straży Miejskiej przez wprowadzenie trzyzmianowości służby i zwiększenie liczby etatów. Podejmowane działania wpłyną na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców, usprawnienie interwencji, kontrolę przestrzegania prawa lokalnego i nadzoru nad przestrzeganiem porządku i czystości w miejscach publicznych. Istotne znaczenie ma również wyposażenie służb mundurowych. Współdziałanie społeczności lokalnych ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo wpłynie na zmniejszenie poziomu patologii i zagrożeń społecznych. Narzędziem podejmowania efektywnych działań prewencyjnych i interwencyjnych jest monitoring terenów zidentyfikowanych jako szczególnie niebezpieczne. Konieczne jest całkowite odnowienie i unowocześnienie systemu.

Ważną inicjatywą Straży Miejskiej o charakterze prewencyjnym jest propagowanie idei bezpieczeństwa wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych przez realizację programów wychowawczych dla szkół oraz spotkań z pedagogami szkolnymi. Prowadzenie skutecznych działań ratowniczych Ochotniczych Straży Pożarnych z Dzielnej, Opoczna i Wygnanowa (jednostki włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego) wymaga zapewnienia tym jednostkom odpowiedniego poziomu sił i środków.

Głównym zadaniem zrealizowanym w roku ubiegłym było współfinansowanie i zakup średniego samochodu ratowniczo gaśniczego GBA dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Opocznie. Koszt tego pojazdu to 799 500 zł. z czego 319 500 zł. to dotacja z budżetu gminy Opoczno, 90 000 zł. dotacja z KSRG, a 390 000 zł. to dotacja z WFOŚ i GW w Łodzi dla OSP na zakup pojazdu. Działanie te pozwoliły na dyslokacje posiadanych już pojazdów przez co dotychczas posiadany samochód GBA Mercedes z Opoczno jest przekazany do OSP Kraśnica, a ich pojazd GBA Renault trafił do OSP Modrzew.

14. Prewencja społeczna.

Prewencja społeczna to dostarczenie wiedzy oraz informacji, zmiana postaw i wzrost świadomości społeczeństwa. Straż Miejska realizuje te zadania poprzez inicjowanie, prowadzenie i koordynowanie, działań i programów dotyczących ochrony bezpieczeństwa obywateli, porządku publicznego, ratownictwa, obrony cywilnej i ochrony ludności; edukację na rzecz bezpieczeństwa publicznego. Obszar ten z działalności Straży Miejskiej w Opocznie ma bardzo duże znaczenie. Realizowany będzie poprzez:

-prelekcje z młodzieżą szkolną i przedszkolakami,

-spotkania  z seniorami,

-profilaktyka antysmogowa dla mieszkańców w ramach prowadzonych działań inwentaryzacji w programie ZONE,

-profilaktyka przeciwpożarowa,

-edukacja zdrowotna i w zakresie udzielania pierwszej pomocy,

-profilaktyka przeciw zagrożeniom wirusowym.

15. Kontrola działalności Straży Miejskiej w Opocznie.

W 2021 roku zespół kontrolny Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi przeprowadził kontrolę okresowa naszej działalności. Celem kontroli była ocena funkcjonowania i realizacji zadań z zakresu ochrony porządku publicznego. We wnioskach z kontroli zawarta jest informacja o pozytywnej ocenie funkcjonowania naszej jednostki. Na szczególną uwagę zasługuje w ocenie kontrolujących nasze zaangażowanie w rządowy program „Czyste Powietrze” ukierunkowany na ochronę i dbałość o warunki środowiska naturalnego.

Podsumowanie

Służba, którą pełnimy na terenie miasta, zawiera istotny czynnik prewencyjny. Już sam fakt obecności strażników w wielu miejscach, jest wystarczającym, aby nie dochodziło tam do zakłóceń spokoju i porządku publicznego. Odnotowujemy również coraz więcej przypadków zgłaszania się ludzi o udzielenie pomocy w różnych sprawach. Część zgłaszanych spraw niekoniecznie znajduje się w zakresie działań Straży Miejskiej wówczas obywatele lub podmioty kierowani są do odpowiednich instytucji.

Okazuje się również, że edukacja dzieci i młodzieży jest także skutecznym środkiem, ponieważ jest to grupa tych odbiorców, którzy nie tylko przyjmują informacje, ale również z nich korzystają i przekazują dalej, wpływając również na swoje otoczenie dorosłych.

Strażnicy w setkach podejmowanych czynności i interwencji niosą pomoc ludziom, zwierzętom i przyrodzie. Pomagają środowisku, chronią to, co zostało dużym nakładem pracy i pieniędzy wybudowane, odnowione, odrestaurowane, i co ma jak najdłużej cieszyć oko oraz być powodem do dumy - także wobec przyjezdnych. Pomagają odizolować tych, którzy ład i porządek chcą zaburzyć. Podejmują działania w zaprowadzeniu ładu i porządku na jezdniach i chodnikach tak, aby nie zapanował tam chaos i niebezpieczeństwo. Straż Miejska pomaga wreszcie Policji oraz innym służbom i instytucjom w wykonywaniu ich zadań.

Szczególnie współpraca z Policją ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego w naszym mieście, co jej przedstawiciele nieustannie podkreślają. Działania Straży Miejskiej i Policji nie dublują się, a uzupełniają i pomimo obszarów wspólnych, takich jak chociażby ogólna prewencja każda z tych formacji ma w codziennej praktyce swoje odrębne zadania i w odrębny sposób realizuje swe cele.

 

W ramach posiadanych kompetencji oraz sił i środków zawsze staramy się udzielić pomocy dla obywateli naszego miasta i gminy.

Liczba wyświetleń: 1326

Powrót
Facebook płytka ceramiczna

Festiwal Płytki Ceramicznej

Facebook Gmina

Gmina Opoczno

youtube

Odwiedź nas na youtube

Opoczno Stolicą Oberka

Sport i Rekreacja Gmina Opoczno

Opoczno Stolicą Oberka

Opoczno Stolicą Oberka

Relacje z wydarzeń