Infolinia: 726 – 611 – 611 codziennie w godzinach 15.00 – 18.00
W kontakcie na Snapchacie i Messengerze (pogadajmytutaj) codziennie w godzinach 18.00 – 21.00
Przed pandemią sytuacja nastolatków była trudna. Teraz mamy do czynienia ze spotęgowaniem problemów dotychczas istniejących oraz z nowymi sytuacjami kryzysowymi wśród młodzieży oraz ich rodziców, wychowawców, nauczycieli.
Infolinia służy udzielaniu wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych. Z Regionalnego Interwencyjnego Telefonu Zaufania mogą korzystać dzieci i młodzież z województwa łódzkiego, a także ich rodzice i opiekunowie.
Interwencje prowadzone są w takich sytuacjach jak: obniżenie nastroju, stres, kryzysy emocjonalne, nagromadzenie negatywnych myśli, konflikty rodzinne, myśli i plany samobójcze, zachowania autoagresywne, autodestrukcyjne oraz ryzykowne (związane z nadużywaniem alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych), przemoc w rodzinie.
Telefon i czat (prowadzony w aplikacji Snapchat i Messenger - pogadajmytutaj) obsługiwane są przez specjalistów: pedagogów, psychologów, interwentów kryzysowych i terapeutów, posiadających doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Konieczność pozostania przez dzieci i młodzież w domach, zamknięcie, brak możliwości wychodzenia, korzystania z aktywności fizycznej, instytucji kultury, ale przede wszystkim brak kontaktu z rówieśnikami. Ciągłe przebywanie z osobami dorosłymi w ograniczonej przestrzeni życiowej. Wszystkie te sytuacje związane z brakiem zaspokojenia potrzeb powodują u młodych ludzi frustrację, niechęć do nauki, próby samodzielnego wyjścia z domu. Nieodnajdywanie się w nowych warunkach może przyczynić się do powstania lub pogłębienia się np. stanów kryzysu emocjonalnego. Młodzież nie ma z kim porozmawiać o tym co przeżywa, o swoich obawach, o swoim stanie psychofizycznym. Powstał więc pomysł uruchomienia „szybkiej linii pomocy”. Wielu młodych ludzi w okresie pandemii doświadcza kryzysów, tracąc jednocześnie możliwość odpoczynku poza domem, kontaktu z rówieśnikami, kontynuowania lub uzyskania pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Niektóre poradnie, instytucje, szpitale, prywatne ośrodki uruchomiły telefony interwencyjne, ale jest to pomoc niewystarczająca i obarczona barierami dostępu (np. lękiem nastolatków). Oferta wsparcia świadczonego w ramach Regionalnego Interwencyjnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest komplementarna z istniejącą siecią i ją wzmacnia, ale przede wszystkim wprowadza aktywności dotychczas nieprowadzone – pomoc przez media społecznościowe, telefon czynny w weekend, webinaria.
© 2019 URZĄD MIEJSKI W OPOCZNIE
SIEDZIBA URZĘDU MIEJSKIEGO W OPOCZNIE: STAROMIEJSKA 6, 26-300 OPOCZNO